Od torka, 13. oktobra, se v Slovenski kinoteki rolajo filmski koluti o glasbi! Poglejmo, kaj nam prinaša letošnja edicija festivala glasbenega filma Naj se rola!
Nenadzorovani trojček Dannyja Garcie
Programski sklop Brez nadzora na ogled postavlja tri filme španskega režiserja Dannyja Garcie. Nujni ogled za vse, ki jih zanima temna stran rokenrola. Nujno za vse, ki jih zanima, kaj se v življenjih glasbenikov dogaja za odrom, stran od oboževalcev in medijev. Je rokenrol le poza ali način življenja?
Rolling Stone: Življenje in smrt Briana Jonesa (Danny Garcia, 2019)
KDAJ: 13. oktober ob 20.00
Živite v prepričanju, da je Mick Jagger največja faca skupine Rolling Stones, Keith Richards pa najbolj podli deček te zasedbe? Že mogoče, a to šele potem, ko je svet zapustil Brian Jones. Brian Jones, utelešenje slogana 'seks, droge in rokenrol (sex, drugs & rock'n'roll), je umrl v sumljivih okoliščinah. Zgodovina beleži številne teorije zarot o tem, kaj se je dejansko zgodilo. Bo najnovejši film Dannyja Garcie razjasnil zadevo?
V iskanju Johnnyja (Danny Garcia, 2014)
KDAJ: 16. oktober, 17.30
Nadzoru se je težko upiral tudi Johnny Thunders. Ustanovni član kultnih The New York Dolls in vodja poznejših The Heartbreakers je, podobno kot Brian Jones, sprejel vlogo antijunaka rokenrola, se zadeval z vsem prašnim in tekočim ter neslavno preminil leta 1991 v hotelski sobi v New Orleansu. Johnny naj bi bil čist, smrt pa povezana s pretepom in krajo njegovih zalog metadona.
Vzpon in padec The Clash (Danny Garcia, 2012)
KDAJ: 16. oktober, 20.00
Should I stay or should I go? Jones je res nesrečen priimek angleške rock zgodovine. Tudi Mick Jones se ni imel časa vprašati, naj ostane ali gre? Psihotično stanje znotraj ene največjih pank zasedb v zgodovini je Joa Strummerja in Paula Simonona privedlo do odločitve, da Jonesa brcneta iz benda. Težavnega kitarista sta poskušala nadomestiti z novima članoma. A ni delovalo. Zgodba The Clash je bila končana.
Glasba je časovna umetnost
Glasbeni albumi so pomemben dokument obdobja, v katerem so nastajali. To je bilo vodilo ustvarjalcev trilogije Glasba je časovna umetnost, v kateri predstavljajo tri glasbene prvence treh najpomembnejših bendov v slovenski popularni glasbi. Dokumentarci so bili predstavljeni na številnih tujih festivalih, njihovo reprizo pa bomo lahko spremljali tudi v Kinoteki.
Glasba je časovna umetnosti 1: LP film Pankrti – Dolgcajt (Igor Zupe, 2006)
KDAJ: 15. oktober, 18.00
V sedemdesetih je bil v Ljubljani živ dolgčas. In v večini mest nekdanje Jugoslavije nič bistveno drugače. Mladina je bila naveličana šminkerskega roka, ki so ga poslušale njihove mame. Potem so se zgodili Pankrti. Prvi od treh dokumentarcev o prelomnih glasbenih prvencih je neposreden, napet in hiter. Traja 48 minut. Natanko tako kot plošča Dolgcajt.
Glasba je časovna umetnost 2: LP film Buldožer – Pljuni istini u oči (Varja Močnik, 2016)
KDAJ: 15. oktober, 20.00
Buldožer, še ena slovenska skupina, ki za časa skupne države na Balkanu ni imela tekmeca. Vrhunski inštrumentalisti, načitani iz kopice glasbenih žanrov, satirični pisci besedil in odpuljeni performerji. Politika je potrebovala nekaj časa, da jo je zares razumela, mladina jo je zagrabila takoj. Plošča Pljuni istini u oči je bila prodajni bum, nato pa so jo prepovedali.
Glasba je časovna umetnost 3: LP film Laibach (Igor Zupe, 2018)
KDAJ: 15. oktober, 21.30
Ko je plošča izšla, je bilo ime zasedbe prepovedano. Izšla je brez imena in brez naslova. Krasil jo je črni križ, simbol gibanja NSK – Neue Slowenische Kunst. Pri Laibach nikoli ne veš, ali se šalijo ali mislijo resno. Kaj pa o njej mislijo in govorijo drugi? Vsi tisti, ki so sodelovali in pričevali pri nastajanju morda najprelomnejše plošče v zgodovini slovenske popularne glasbe?
Od Hendrixa prek metala do hiphopa
Kaj vse nas še čaka na letošnjem festivalu Naj se rola? V torek, po filmu o Brianu Jonesu, bosta na vrsti še kratki dokumentarec Srečno naključje: Genij za studijem Electric Lady (več avtorjev, 2016). Studio je bil v lasti Jimija Hendrixa, v njej je nastala znamenita plošča Electric Ladyland, za njo pa še številni drugi legendarni albumi, tudi daleč po Jimijevi smrti. Zgodbo pripoveduje John Storyk, ki je studio postavil in v njem deloval.
V sredo, 14. oktobra, bo Kinoteka v črnem. Na ogled dveh filmov o glasnem in agresivnem drgnjenju strun, pobesnelem bobnarskem udrihanju in diaboličnem kričanju bodo prišli metalci. A brez skrbi. Metalci so najnežnejše dušice, kar jih lahko srečaš. Kar vprašajte Vilija Resnika. Ob 20:30 bo na vrsti repriza dokumentarca o slovenskem metalu Železne stopnje (Jure Gorjanec, 2017), večer pa ob 18. uri začenja Umor v sprednji vrsti: Zgodba o thrash metalu v San Franciscu (Adam Dubin, 2019).
Ko so metalci podlegli šarmu MTV-ja in začeli vse več časa preživljati v frizerskih salonih, se je v San Franciscu rodil thrash metal. Rodilo se je gibanje, iz njega so na svetovne glasbene odre vstopile skupine, kot so Metallica, Slayer in Megadeth.
Zadnji film na petkov večer (16. oktober, 22.00) bo rezerviran za hiphop. V dokumentarcu Borisa Petkoviča z naslovom V letu hip hopa (2011) boste spoznali prve rimoklepače na Slovenskem, skozenj pa spregovorijo domala vse domače raperske face, ki jih poznamo.
Če boste katerega izmed filmov zamudili ali pa boste zaradi protikoronskih ukrepov, ki zapovedujejo manjše število gledalcev, ostali brez vstopnice, imate na voljo še nekaj ponovitev v petek in soboto. Podrobnejši spored se poženite na tole povezavo.
Terminska alternativa
Če vam ne uspe ujeti niti ponovitev, vam ostane le še sreda, 21. oktobra, ko bo festival Naj se rola gostoval v Murski Soboti v klubu MIKK. Na platnu bosta filma Vzpon in padec the Clash in Srečno naključje: Genij za studiem Electric Lady.
Mimogrede, festival glasbenega filma Naj se rola podpira A1 Slovenija.
Naslovna fotografija: Laibach, utrinket s koncerta Brutal Assault na Češkem leta 2018 (Profimedia)