V zadnjih dveh letih življenja s pandemijo smo se naučili tudi to, da bi Slovenci tvegali okužbo s hudo nalezljivim virusom in posledično prenos tega nalezljivega virusa na druge ljudi v zameno za 10-odstotni popust na palični mešalnik. Zato smo pred leti z veseljem uvozili potrošniki praznik po imenu črni petek, ki mrzlico prazničnega nakupovanja aktivira že konec novembra, da se ta potem vleče vse do neizbežnega januarskega bankrota. Nekateri ob tem le skomignejo z rameni, drugi pa se še kako zavedajo, da jih ta nakupovalna norija lahko potegne še globlje v njihovo šopaholično realnost.
Morda ste prepričani, da z razumom spretno vijugate med potrošniškimi pastmi, a vseeno preverite, ali vas morda le niso programirali v nakupovalni dron. Morda pa dobite dobro pojasnilo za tistih 27 parov zbirateljskih športnih copat, ki jih imate v omari, prepričani, da so le odraz vaše predanosti športnim znamkam. Poznate tisti antropološki paradoks o ženski, ki je imela sto parov čevljev in samo en par nog? Hočete še več šaljivih analiz potrošniške norije? Sledite tej povezavi in se prepustite smehu.
Pretirana potrošnja ni hec! Kako to vemo? Spodnji video smo pogledali in se izobrazili (medtem, ko smo se režali), še več komičnega video materiala na temo črnega petka pa najdete na tej povezavi:
Zdaj pa analizirajmo še sami sebe. Če na naslednja vprašanja odgovorite pritrdilno, je morda čas, da nekoliko spremenite svoje nakupovalne navade in končno doživite trenutek, ko je izpisek za porabo na kreditni kartici lahko strnjen na samo eno stran A4.
#1: Ali pogosto kupujete stvari, ki jih ne potrebujete?
Preden začnete odkimavati, pomislite na tisto peto dišečo svečko, ki ste jo zadnjič privlekli domov, da zdaj stoji ob preostalih dišečih svečkah in čaka na tisti pomembni večer, ko bo lahko zagorela. Nihče, niti vi, sicer ne ve, kaj naj bi ta posebna priložnost bila. Ko pride na obisk George Clooney ali pa ko boste zaradi karantene naslednjo obletnico prvega zmenka praznovali doma? Najbrž nekaj tretjega. Prav tako ne potrebujete vsako leto novega telefona, kot tudi ne potrebujete premium papirnatih robčkov z vonjem amazonskega pragozda, ker se lahko čisto okej useknete v navadne.
Pri diagnozi zapravljanja za nepotrebne zadeve bodite pozorni predvsem na kategorije izdelkov, ki so vam zelo blizu. Če ste recimo tehnofrik, lahko morda pretirano kupujete dodatke za svoje najljubše gadžete – ali pa kopičite kar gadžete same. Imate doma 4 iPade? 3 gamerske miške? 17 USB ključkov, češ, saj vedno prav pridejo? Tudi če vam je neko področje zelo ljubo, to še ne racionalizira dejstva, da potem zapravljate več, kot je treba.
#2: Ali čutite naval navdušenja, kadar nekaj kupite?
Ves dan ste nekam tečni, vse vas moti, vse vam je bedno, potem pa na telefonu poklikate par reči v nakupovalno košarico, pomahate s kreditno kartico in bum, vaše razpoloženje se v trenutku prekucne v destilat čistega veselja. Po nakupu ste srečni, polni energije in kot otrok se že veselite poštarja, ki vam bo v naslednjih dneh dostavil ulov.
Strokovnjaki pravijo, da je tole popolnoma šolski primer navala dopamina, ki se pri šopaholikih sprošča v nekoliko večjih količinah vsakič, ko uspešno opravijo enostavno transakcijo. In ko govorimo o možganskih kemikalijah, verjetno že vemo, kam lahko vodijo takšni nenadni dopaminski šusi.
#3: Ali se po izdatnejših nakupih borite z obžalovanjem in krivdo?
Tule se verjetno vsi najdemo. A običajno se ljudje borimo z občutki krivde po večjih nakupih, ko nam začne racionalni del zavesti sporočati, da bi morda z malce potrpljenja privarčevali še kakšen evro. Pri šopaholikih je nekoliko drugače – občutki obžalovanja in krivde se pojavljajo tudi pri manjših nakupih.
Če ste pravi šopaholik, se namreč težko uprete akcijam, popustom in razprodajam, vsaka kupčija se vam zdi kot priložnost, ki je ne smete zamuditi. Ti občutki pa ne trajajo dolgo in zato se občutki krivde in obžalovanja pojavljajo zelo pogosto. Žal pa niso dovolj dober nauk. Vešči šopaholiki so namreč zelo spretni v racionalizaciji nakupov. Če se v tem najdete, verjetno veste, da si znate zelo hitro opravičiti nakup tistega kolesa, ki so ga s 3.500 evrov znižali na 3.300 evrov. Pa čeprav ste na kolesu nazadnje sedeli za časa Drnovškove administracije.
#4: Ali svoje nakupovalne navade skrivate?
Pridete domov in vreče z nakupljeno robo skrivate v omare, puščate v avtomobilu ali tlačite v shrambo, ker kmalu pride na obisk prijateljica/prijatelj/mama/sosed/George Clooney (hej, tiste dišeče svečke bodo morda končno uporabljene). Kot da ne želite, da bi drugi videli posledic vaše šibkosti? To zna biti zelo jasen znak, da nekje globoko v sebi veste, da nekaj počnete narobe. Ali pa vsaj zunaj pričakovanih standardov.
#5: Nakupujete, da se pomirite?
Ko začnemo govoriti o nakupovanju kot o polnjenju čustvenih vrzeli, bi kot narod lahko kolektivno dvignili roko v zrak. V Sloveniji se je manično nakupovanje ukalupilo kot način tolažbe pred nezadovoljstvom v življenju. Nemalo antropologov je že namignilo, da revni ljudje kupujejo zato, da sebi in okolici dajejo vtis, da niso revni. V Sloveniji so nakupovalna središča tako postala novodobni templji.
Lahko pa je nakupovanje tudi bežanje pred osamljenostjo, pred pomanjkanjem nadzora, pred skrhano samozavestjo. Podobno, kot nekateri te težave celijo s hrano, jih drugi z nenadzorovanimi nakupi. Saj po svoje razumemo – ko si nabaviš nov Playstation, se ti zdi, da je svet neštetokrat lepši. A kot sladek krof, ki za kratek čas podraži brbončice, to vodi le v še večji osebnostni kolaps.
#6: Imate stvari, ki so še vedno neodprte ali opremljene s ceno?
Pa ne govorimo o tistem odvratnem puloverju, ki vam ga je lanski december podarila teta in se ga bojite potegniti iz darilne škatle, ker ste prepričani, da je na nekem nivoju zagotovo zaklet. Govorimo o stvareh, ki ste jih namensko kupili, saj ste bili prepričani, da jih nujno potrebujete, danes pa še vedno čepijo nedotaknjene na polici ali v omari.
Morda ste na te nakupljene stvari že celo pozabili. Konec koncev je jasno, da ti nakupi dejansko niso bili potrebni. "O, bom še kako prej ali slej nucal," zakličete v te vrstice besedila. Aja? Ali pa boste takrat spet hiteli v trgovino in isto zadevo še enkrat kupili?
Fotografije: Profimedia (Naslovna fotografija je iz filma Confessions of a Shopaholic)