Zamislite si, da ste zagrizen filmski režiser, ki je ravnokar pognal poldrugo stotino milijonov ameriškega cvenka za snovanje impresivnega vizualnega spektakla, potem pa se na vsaki moderni televiziji vse skupaj vidi kot nedovršen uvod v kakšno videoigrico. Krivda ni v pristopu ali postprodukciji, ampak le v načinu, kako določen medij – v tem primeru naša televizija – zadevo predvaja. V ozadju filmske industrije se namreč že lep čas bije krvava bitka med filmarji in izdelovalci televizorjev, saj imajo ti nezdravo obsesijo z mehčanjem premikajočih se slik na domačih zaslonih, kar vodi do preprostega dejstva, da filmi vizualno niso predstavljeni tako, kot so avtorji želeli, da bi jih mi videli.
Kako to dejstvo najlažje predstaviti širšemu občinstvu? Enostavno – na pomoč pokličeš multimilijonsko hollywoodsko zvezdo, kot je Tom Cruise, ki v kratkem videu na Twitterju razloži, v čem je problem.
I’m taking a quick break from filming to tell you the best way to watch Mission: Impossible Fallout (or any movie you love) at home. pic.twitter.com/oW2eTm1IUA
— Tom Cruise (@TomCruise) December 4, 2018
Zvezdnik se javi kar z lokacije snemanja prihajajočega nadaljevanja legendarne letalske senzacije Top Gun, izjavo pa mu v istem videu pomaga dopolnjevati še soscenarist Christopher McQuarrie. Skupaj v manj kot dveh minutah ponudita javno obvestilo, v katerem razložita problematiko t. i. funkcije motioninterpolation, zaradi katere se večmilijonski Netflixov film na vašem televizorju morda prikazuje s sliko, ki bi jo prej pripisali novi epizodi o Kardashianovih.
Motion interpolation, včasih imenovan tudi motionsmoothness, je proces, s katerim večinoma vsi novejši HDR-televizorji ustvarjajo lažne sličice (frames) v videu, s čimer se poskuša odstraniti zameglitev med premikanjem (t. i. motion blur). Ta funkcija je sicer zelo uporabna med gledanjem športnih prenosov, ker slika tudi med beganjem kamere po igrišču ostaja relativno jasna in razločna, pri filmih pa ima katastrofalni učinek, ker celotno gibanje prečisti in ustvari videz dinamike, ki je sicer značilen za TV-limonade, resničnostne šove in informativne oddaje.
Podstat te težave je pravzaprav le v tem, da smo zrasli ob filmih, ki so posneti s 24 sličicami na sekundo, in v naših možganih je zdaj zapečeno, da ta FPS pristaja filmski estetiki. Zato se filmi, posneti na drugačnem razmerju sličic, zdijo izumetničeni, brez globine, nenaravni, kot kakšne zelo lucidne sanje, v katerih imajo vsi manj telesne maščobe, boljše plače in približno toliko osebnosti kot baloni v obliki živali.
Rešitev na gumbe
Ena rešitev je, da svoj televizor zabrišete skozi okno in se podate v kino. Racionalnejša možnost pa je, da ta nesrečni motioninterpolation izklopite. A kot povesta Cruise in McQuarrie, izdelovalci televizorjev to funkcijo radi skrivajo pod različnimi nazivi. Tisti najbolj pogumni, ki si boste upali spustiti se v peklenske globine nastavitev na televizorju, tako morda ne boste niti prepoznali funkcije, ki vse vaše filme spreminja v TV-limonade.
K sreči Tom Cruise poda najboljšo rešitev: “google it!” Ja, preprosto vprašajte Googla, kako na vašem tipu televizorja izklopite motioninterpolation in potem še enkrat zaženite kakšen Netflixov film, da boste videli razliko. Dobrodošli ... hja, nazaj v preteklosti, kjer se filmi spet vidijo kot filmi. In ne pozabite to potem izklopiti tudi babici na njenem televizorju, da bo znala naslednji Top Gun ločiti od popoldanskih TV-dram.
Fotografije: Profimedia