Zgodbo o Don Kihotu poznate, če ne od takrat, ko ste bili primorani ta roman španskega pisatelja Miguela de Cervantesa prebrati za domače branje, pa verjetno iz kakšnih pogovorov, ko ilustrativno naskakovanje mlinov na veter radi prenesemo na kakšnega Don Kihota iz naših vsakdanjih življenj.
V originalu zgodba govori o obubožanem plemiču iz 17. stoletja, ki živi v prepričanju, da je srednjeveški vitez. Fantazije več ne loči od stvarnosti, zato osedla svoje kljuse in se poda početi nadvse viteške stvari, ves čas pa ga na oslu vljudno in potrpežljivo spremlja kmet Sančo Pansa. Film Terryja Gilliama, naslovljen Mož, ki je ubil Don Kihota (The Man Who Killed Don Quixote), ni dobesedna adaptacija romana, ampak nam predstavi lokalnega čevljarja, ki so ga najeli, da bi v filmu igral Don Kihota, medtem ko je on prepričan, da je v resnici Don Kihot. Torej – imamo čevljarja, ki misli, da je igralec, ki misli, da je Don Kihot, ki misli, da je srednjeveški vitez. Dovolj komplicirano?
Terry Gilliam je sicer nekdanji član komične zasedbe Monty Python, ki je pozneje ugotovil, da mu gre snovanje filmov še kako dobro od rok. V njegovi filmografiji tako tiči kar nekaj impresivnih filmov, med drugim recimo znanstveno fantastični Brazil, pa Kraljevi ribič (The Fisher King) in 12 opic (12 Monkeys). V samo teh treh filmih je Gilliam sodeloval z več zvezdniškimi imeni kot številni drugi režiserji v vsej karieri.
Mož, ki je ubil Don Kihota pa je film, ki je skorajda končal njegovo kariero. Idejno ga je snoval že vrsto let prej, prvič pa ga je poskusil posneti leta 2000. V žepu je imel takrat proračun v višini 40 milijonov dolarjev, večinoma sestavljen iz evropskih sredstev, ki pa se je nemudoma znižal na 32 milijonov, ko se je podjetje Working Title umaknilo od produkcije, kar je za seboj potegnilo še nemškega investitorja. Kljub temu je bil s tem proračunom Gilliamov Don Kihot še vedno eden najdražjih evropskih filmov v produkciji. Zato je snemanje steklo. In trajalo zgolj šest dni. In ne boste verjeli, kakšnih šest dni je to bilo.
Dan 1: Po številnih težavah, da jim je sploh uspelo dobiti vse igralce na skupno lokacijo snemanja, so že prvi dan ugotovili, da v bistvu snemajo v bližini terena, kjer NATO vadi bombardiranja. Vsakič, ko so želeli posneti kakšen dialog, so po zraku prirohnela bojna letala in uničila poskuse.
Dan 2: Po sončnem jutru so se na nebu zgrnili oblaki. Zarohnelo je grmenje in že v naslednjem trenutku je bila snemalna ekipa sredi kataklizmičnega prepleta dežja, toče, viharja in slabe volje. Regijo so ohromile poplave in vse lokacije so bile uničene, odplavilo pa jim je tudi del opreme.
Dan 3 in 4: Ekipa je prisiljena sušiti rešene rekvizite in čas so izkoristili za razmislek, kako nadaljevati. Peščena okolica, v kateri so snemali pretekle dni, je zdaj popolnoma drugačna.
Dan 5: Gilliam med snemanjem ugotovi, da igralec Jean Rochefort, ki je stopil v vlogo Dona Kihota, trpi neverjetne bolečine, medtem ko sedi na konju in v rokah drži kopje. Snemanje so ustavili, Rocheforta z letalom poslali nazaj v Pariz, kjer je dobil diagnozo: dvojna hernija medvretenčnega diska.
Dan 6: Medtem ko čakajo na Rocheforta, Gilliam poskuša posneti preostale scene. Ker ni jasno, kaj se dogaja z glavnim igralcem, zavarovalnica prekine produkcijo. Film je mrtev.
Nadaljnjih 15 let je Gilliam vsak prosti trenutek izkoristil za poskus oživitve tega filmskega projekta. Vmes je v vlogo Dona Kihota stopil Michael Palin, ki ga je pozneje zamenjal Robert Duvall, ki ga je pozneje zamenjal John Hurt, ki ga je pozneje ponovno zamenjal Michael Palin, ki ga je potem končno prevzel Jonathan Pryce. Vloga Sanča Panse je sledila podobni usodi. Prevzel jo je Johnny Depp, ki ga je potem zamenjal Ewan McGregor, ki ga je potem zamenjal Jack O'Donnell, ki ga je potem na koncu zamenjal Adam Driver, sam Kylo Ren iz novih nastavitev franšize Vojna zvezd.
S studii Amazon v ozadju in Adamom Driverjem v ospredju je Gilliamov Kihot vendarle ugledal luč dneva. Osmi poskus snemanja je bil tisti srečni in film je bil leta 2017 vendarle končan. A vesolje je imelo v rokavu še nekaj finalnih tegob za Gilliama.
Le tedne pred premiero je nekdanji producent filma tožil Gilliama in celo filmski festival v Cannesu za avtorske pravice in s tem poskušal preprečiti premiero. To je tako razdražilo situacijo, da se je Amazon kot distributer umaknil od projekta. V čakanju na sodno odločitev pa je Gilliam doživel še srčni infarkt. "To ni film, to je tumor," je po okrevanju Gilliam dejal v enem od intervjujev.
A zdaj, en infarkt, dvojno hernijo, poplave in nešteto menjav pozneje, je Mož, ki je ubil Don Kihota vendarle pripravljen, da se ponudi občinstvu. Film bo, če bo vse po sreči in je prekletstvo vendarle prekinjeno, predstavljen 19. maja kot zaključna premiera letošnjega festivala v Cannesu. Naj mu bodo vsaj kritike naklonjene.
V času trajanja filmskega festivala pa lahko uživate v festivalskem filmskem naboru na programu TV5MONDE, kjer vrtijo nekatere pretekle zmagovalce (17. maja ob 21. uri ujemite francosko zgodbo o odraščanju Ava, 20. maja ob 21. uri pa ne spreglejte odlične urbane drame Chouf) , intervjuje z igralci in režiserji pa tudi dokumentarce o zgodovini filma.
Fotografije: Profimedia.