Črni petek kot FOMO

Te dni se vsi pogovarjajo o teh vražjih popustih, ki se jih tako opeva tik pred začetkom prazničnih decembrskih dni. Češ, ne bodi trapast, izkoristi popuste in kupi – hja, kar vse, itak bodo popusti. Ali nekako tako. Okoli črnega petka nam je uspelo ustvariti občutek strahu, da nekaj zamujaš, če takrat ne kupuješ, zato potem jubilejno opazujemo potrošniški desant na trgovske police. Priložnost zamujena ne vrne se nobena, pravijo naše none, in že klikamo po spletnih trgovinah.

Ob tem si seveda na drugi strani zmotno predstavljamo, kako se lastniki trgovin v teh dneh prešerno režijo naši šibki volji in si s 100-evrskimi bankovci prižigajo cigare. V resnici je – tako kažejo študije in obširne ankete - čas popustov v sklopu črnega petka izredno stresno obdobje tudi za prodajalce. Še več – menda v tej potrošniški mrzlici nihče zares ne uživa. Če smo natančni in na plano izvlečemo uradno statistiko, ta pravi, da je kar 9 od 10 nakupovalcem črni petek izredno stresen dogodek.

A kljub temu je črni petek čas, ko lahko naletimo na kakšno res dobro kupčijo. Ko nekaj, kar zares potrebujemo ali si zares želimo, dobimo za manj. Veliko manj. Treba je le ločiti smiseln nakup od podivjanega zapravljanja za vse, kar je okrašeno z etiketo s popustom. Ker vemo, da to ni najbolj enostavno (smo le potrošniške živali), se letos zanašamo na nadvse unikatno pogruntavščino – Nakupolovec.

"Kako, prosim?" že slišim dvomljivce. Ja, Nakupolovec. Nakupolovec je prvi pripomoček na svetu, ki čez leto odganja muhe, na črni petek pa nepremišljene nakupe. Z Nakupolovcem lahko svoje bližnje prepričate, da na črni petek ne kupujejo stvari, ki jih ne potrebujejo. Kako deluje? Poglejte video:

Oglasno mesto

Vklop razuma

"Kaj dejansko počnem?" se začnem spraševati, medtem ko se nakupovalni voziček šibi pod težo naklikanih želja. Čustveni del možganov, ki so me nakurili, da so to popusti, ki jih nikakor ne smem zamuditi, se za trenutek umakne racionalnim mislim. "Ali res potrebujem vse, kar sem si zamislil, da mora biti del te nakupovalne manije? Si res delam uslugo, ko grabežljivo cukam stvari s te in one spletne trgovine in dovolim FOMO-instinktu, da polni mojo košarico? Menda ja …"

Nenadoma me prešine. Sreča! To je tisto, kar lovimo, ko kupujemo. "Seveda me bo vse, kar bom danes dobil po nižjih cenah, osrečilo! Le kdo ni bil srečen, ko si je kupil nov TV ali novo igralno konzolo ali novo bomber jakno z ojačano zadrgo ali termo nogavice – vse to po kar polovični ceni!" Takšen človek sem postal v tisti vrsti, na tisti črni petek. Reduciran na najprimitivnejši lov na srečo. Še predjamski človek bi, če bi me takrat videl, le zamahnil z roko, misleč, da zagotovo nisva neki sorodni vrsti. "Smrdiš po obupu," bi verjetno rekel. "Pa kaj," bi mu odvrnil. "Ti pa ne veš, kako diši nov Playstation 5!"

Ustavite me, prosim!

Saj smo le ljudje, kajne? Že tako radi nakupujemo, ko nam na vse skupaj nalepijo še nekaj popusta, pa je to tako, kot da bi otroke spustili v deželo sladkarij. In se prepustimo. Da ne bo pomote – v osnovi s tem ni čisto nič narobe. Dobre kupčije so popolnoma legitimen del predprazničnih popustov in bilo bi nesmiselno, da nečesa, kar dejansko potrebujete, ne kupite, ko je znižano. Problem je onstran naših dejanskih potreb – ko kupujemo samo zato, ker so popusti.

Nakupolovec
"Pust ta popust!"

Ko me praznični nakupi s popusti vabijo k zapravljanju, nenadoma najdem več izgovorov, zakaj nekaj potrebujem kot zakaj nečesa morda ne. "Oh, palični mešalnik, zakaj pa ne. Ah, glej, posebne rokavice za drsanje po telefonu v zimskih dneh. U, digitalni okvir za slike – v tem trenutku se to zdi kot nekaj, kar nujno potrebujem!" In tako naprej. Od izdelka do izdelka registriram samo popuste, ki me kot zloglasne sirene na čereh kličejo v nespametne odločitve.

Zakaj nespametne? Ker podatki kažejo, da kar 80 odstotkov stvari, ki jih kupimo na razprodajah na črni petek, zavržemo v zelo kratkem času – ogromno celo že po prvi uporabi. Najbrž zato, ker je skoraj 60 odstotkov nakupov na črni petek impulzivnih in nepremišljenih. Kar seveda obrazloži tudi tisto drugo statistiko, ki pravi, da je približno 42 odstotkov ljudi že obžalovalo nakup na črni petek. Popust gor ali dol.

Zato sem si zadal, da bo letos drugače. Po pameti. In predvsem – prek spleta. Tam imam čas, da dvakrat premislim, preden se prebijem do plačilnega obrazca. In če tudi to ne deluje, računam še na zadnji – pa četudi malce boleč pristop.