Sprva sem bil skeptičen. Ko se je pred leti mimo mene po Čopovi ulici pripeljal anatomsko operativen humanoid na Segwayju, sem pomisli, da je to bržda največja oslarija na svetu in obenem še en korak bliže propadu naše vrste. Kot rjasti dedek sem si mrmral v brk, kam gre človeštvo, če se nam še hoditi več ne ljubi.
Potem pa sem ozavestil dejstvo, da se ljudem v bistvu ne da hoditi, že odkar smo izumili kolo in da ni nič narobe, če tehnologija za našo individualno mobilnost odkrije še kaj več kot enosledni bicikel na pedalni pogon.
Z razvojem baterijskih akumulatorjev je sfera osebnih transportov doživela pričakovan razmah. Pojavilo se je ogromno različnih izumov, ki poskušajo naše osnovno premikanje nadgraditi v nekaj več. Seveda se boste večini pešcev še vedno zdeli kot najbolj prepotenten lenuh, a naj to ne zmoti vašega novega vetra v laseh.
Motor-Uni-Cycle
Včasih so se z monocikli (enokolesnim različicami biciklov) vozili le najbolj spretni klovni v potujočih cirkuških predstavah, podjetje Ryno pa nam je pod zadnjico potisnilo motoriziran unicikel z vgrajeno giroskopsko tehnologijo, ki samodejno popravlja naklone, tako da ga lahko vozimo tudi tisti, ki šole za klovne nismo končali.
Ryno trenutno ne razpošilja svojih izdelkov, ker iščejo nove partnerje pri proizvodnji izdelkov, a je prav, da poznate, kaj bodo kmalu spet ponujali na globalnem trgu:
Brez skrbi, da bi se ob izogibanju zombijem, ki strmeči v svoje telefone nepredvidljivo slalomirajo po ulicah, prevrnili v Ljubljanico in postali neprijetna statistika, lahko na dotični monocikel sedemo tudi brez izkušenj in pretirane spretnosti. Zadeva šiba največ 16 kilometrov na uro, kar je optimalno za neobremenjeno (in predvsem varno) hitenje na vse konce mesta.
Električna rolka
Za rolko potrebujete kar nekaj znanja in spretnosti. To vsekakor ni mobilna možnost za vsakogar, je pa noro praktična in prenosljiva. Večina električnih rolk izhaja iz družine t. i. longboardov, kar pomeni, da so nekoliko večje in zato lažje za upravljanje kot običajni skejti.
Večina električnih rolk ima eksterno baterijo na spodnji strani deske. Največja prednost je vsekakor to, da so rolke super zabavne, če jih znate upravljati, obenem pa so uporabne tudi, če jim zmanjka električnega soka, saj jih lahko mirno uporabite na klasični nožni pogon. Če želite biti največji frajer v mestu, se vsekakor naučite rolkati.
Ko boste imeli dovolj znanja ter izkušenj in boste lahko na rolko stopili brez strahu, da bi se v naslednjih šestih minutah znali zbuditi na urgenci, boste naleteli tudi na slabe strani tega prevoznega sredstva. Ne glede na znanje, rolke ostajajo relativno nevarne, ker imajo majhna koleščka, ki se hitro vdajo, če naletijo na razpoke, pesek in druge nepričakovane ovire. Z rolko boste tako omejeni na pločnike in asfaltirane ulice. Nekatere različice se tudi zelo slabo odzivajo na mokre površine, odprt sistem baterije oz. pogonskega motorja pa se lahko v deževnih dneh hitro pokvari.
Električni skiro
Ko so na otroško igračo montirali električni akumulator, je skiro postal več kot le spomin na mladostniška leta. V vročih dneh (ali pa po tistem zajetnem kosilu v centru mesta) poganjanje z nogo nadomestite z električnim pogonom in le krmarite do svojega cilja. Lepota električnih skirojev je, da so poceni – dobite jih že za manj kot 300 EUR. Prav tako ni potrebnega kaj dosti znanja in spretnosti, da jih lahko uporabljate – ko prvič stopite na enega teh čudes, si le po tiho recite, da tole obvladajo tudi štiriletni otroci.
Na voljo je cel kup različnih električnih skirojev – od najbolj osnovnih, brez pretirane dodatne opreme (recimo nadvse seksi in popolnoma mobilen Segway CityGo Urban Electric Scooter) do takšnih, ki imajo še nastavljiv sedež, naprednejše krmilo, prednjo in zadnjo luč ter vse tovrstne zadeve, da je skiro videti kot mlajši bratec kolesa.
Slaba stran skirojev je, da imajo drobcena kolesa, kar pomeni, da je stvar uporabna zgolj na gladkih površinah. Če se mislite z električnim skirojem zapoditi čez površno fugirane granitne kocke, imejte v žepu paket obližev, ker obstaja velika verjetno, da se boste razlepili po Prešernovem trgu kot tista palačinka, ki ste se ji skoraj odrekli pri prej omenjenem kosilu.
Dvokolo – hoverboard
Dvokolesa so pri nas že zelo popularna, številne trgovine ponujajo številne različice, a pri izbiri bodite previdni na velikost in vzdržljivost. Odrasli se lahko najbolj zanesemo na najširše različice (25 cm), pomembno pa je tudi, da izberemo model, ki zmore premagovati večino urbanih terenov. Eno bolje ocenjenih dvokoles je EpikGo, ki sicer stane malce več kot njegovi bolj plastični prijatelji, a se vsaj odlično izkaže na neravnih površinah in lahko nosi tudi bolj konkretne dedce. Celo v 18-stopinjski klanec!
Podobno kot drugi osebni transporti imajo dvokolesa vgrajeno giroskopsko tehnologijo s senzorji, ki uporabniku pomaga loviti ravnotežje in ohranjati dostojanstvo. Kljub temu predlagamo, da prve metre s tem izumom preizkušate doma na dvorišču ali pa celo v dnevni sobi – le odmaknite vse, kar ima ostre robove.
Segway ali Airwheel
To so v bistvu kot prej omenjena dvokolesa, le da imajo večja kolesa in držalo, kar še dodatno olajša ohranjanje ravnotežja, obenem pa držalo omogoča tudi malce bolj nadzorovano usmerjanje. Segway poznamo vsi, saj je boter novodobnih osebnih transportov in prvo prevozno čudo, ki smo ga zavidali naključnim bogatašem, ko so ti ponosno drveli mimo nas.
Segway i2 SE je pravi cestni dirkač, šiba 20 km/h in se lahko uporablja tudi kot lični dirkač za vse vaše poslovne sestanke, ker enostavno drži vaš kovček ali torbo, nekoliko bolj terenska različica pa je Segway x2 SE, ki s surovimi, širokimi in nadvse impresivnimi pnevmatikami orje po vsakem, še tako neizprosnem terenu. So pa na voljo tudi bolj urbane, lahkotne različice manjših dimenzij (recimo Segway miniLITE ali miniPRO).
Airwheel S3 je proračunu bolj prijazna različica tovrstnih transportov, a se za resnejšo uporabo vseeno priporoča vse-terenski S5 SUV. Na trgu je sicer že kar nekaj alternativnih dvokoles z ročaji, tako da si ga lahko omislite že za manj kot 400 EUR, a nižja je cena, bolj robustno in nerodno bo dvokolo in s tem več možnosti, da boste privarčevani denar na koncu morali pognati za bergle.
Prednost teh transportnih možnosti je vsekakor enostavna uporaba, tako da so zanimivi tudi za starejše uporabnike. Obenem so zelo varni, ker je nadzor nad vožnjo nadvse intuitiven. Ponujajo zavidljivo hitrost in pri manjših modelih tudi odlično prenosnost, saj se ročaj skoraj popolnoma zloži, tako da vozilce ne zavzame ogromno prostora. Kljub temu Segway ali Airwheel po prihodu do kavarne pač ne morete pospraviti pod pazduho in se v miru podati na limonado, je pa še vedno veliko bolj priročen transport kot kolo in veliko bolj varen kot številne druge tovrstne alternative.
Fotografije: Profimedia.